Hyvää Isäinpäivää!

Tänään on siis isäinpäivä! Toivon kaikille isille, että saisivat nautti päivästään. Isän merkitys lapsille on suuri. Minullekin vanhalle akalle, muistelin, kuinka kauan on siitä, kun isä kuoli. Kauheaa miten aika on kulunut, siitä on jo 24 vuotta. Isäni kuoli, nuorena tai liian nuorena, 66 vuotiaana. Se oli minulle suuri isku, odottamaton kuolema. Toivon, että muut osaisivat arvostaa ja muistaa isäänsä, niin kauan kun hän on vielä olemassa.

Minulla on tuolla naapurissa varaisä, soitin hänelle tänä aamuna isäinpäivä toivotukset. Se perinne on jatkunut, jo pitkään. Kutsun hänet ja hänen vaimonsa, aina kaikkiin juhliin, jonne olen itsekin menossa, jos se vain sopii kutsujille. Yleensä nämä tapaukset liittyvät minun lasteni ja itseni henkilökohtaisiin juhliin.

Oli meilläkin isäinpäivä, kun vein Manu koiran kanssa miehelleni, kahvit ja kakut sänkyyn aamulla. Meidän lapset ovat lentäneet pesästä ja osa on niin kaukana tai töissä, etteivät pääse käymään! Minulle ja miehelleni, tämä isäinpäivä on sellainen muistelunpäivä. Muistelemme omia pappoja, isijä, että sellaista. Vaikka kerron tästä isäinpäivästä, näin  alakuloisesti, ei se sitä pelkästään ole. Vain tunteet tulevat niin vahvasti pintaan ja kaipaus, kaipaus niitä henkilöitä jotka eivät enää ole seurassamme.

Poikani kuolema 2009, oli järkyttävää ja hän oli myös isä. Toivon, että kaksi hänen lastaan, muistavat isää. Hän rakasti lapsiaan, mutta hänelle lapsista ero oli liikaa, kaiken muun tuskan kanssa.